MarketWise bestaat sinds 1993 en heeft vele tientallen dienstverlenende organisaties geholpen hun doelen te realiseren. Wij werkten onder meer voor banken, verzekeringsmaatschappijen, HR dienstverleners, uitgeverijen, digitale media, telecom, professionele dienstverleners, arbo, ngo's, reisorganisaties en de zorgorganisaties.
Hieronder vind je een kleine selectie van de door ons uitgevoerde opdrachten.
Hieronder vind je een kleine selectie van de door ons uitgevoerde opdrachten.
GROEISTRATEGIE H&R DIENSTVERLENEROpdracht: Als succesvolle aanbieder van diensten rond werving, selectie en inhuren van vakspecialisten willen wij groeien. Wij denken aan uitbreiding, bijvoorbeeld door franchising. Adviseer ons over onze groeistrategie. Activiteiten: Na een analyse van de omgeving, markt en concurrentie, zijn de kerncompetenties van de organisatie geïnventariseerd. Groei door middel van bijvoorbeeld franchising zou op korte termijn te weinig rendement opleveren. Wel waren er twee kansrijke groeipaden: het benaderen van nieuwe markten en het invoeren van nieuwe diensten. Daarnaast is een plan geformuleerd om de professionaliteit en loyaliteit van de interim vakspecialisten te vergroten. Resultaat: De opdrachtgever koos voor het uitbreiden van de dienstverlening met enkele van de voorgestelde nieuwe diensten en groeide binnen een jaar uit tot een belangrijke aanbieder op dit gebied. Daarnaast werd met succes een nieuwe markt benaderd. De communicatie met de professionals heeft meer verdieping gekregen en velen van hen volgen - tegen betaling - trainingen op het vakmatige en persoonlijke vlak. MARKTINTRODUCTIE HYPOTHEEKAANBIEDEROpdracht: Wij gaan een nieuwe hypotheekorganisatie opzetten. Maak een strategisch marketingplan en introduceer ons bij consumenten en het intermediair. Activiteiten: Het strategisch marketingplan is opgezet en vertaald naar communicatieplannen voor de consumentenmarkt en voor de tussenpersonen. Er is een reclamebureau geselecteerd en de benodigde systemen en materialen zijn ontwikkeld. Vervolgens is de marktintroductie succesvol uitgevoerd. Resultaat: De nieuwe hypotheekaanbieder klom al snel door naar de top 10 van hypotheekverstrekkers. ZORGORGANISATIE NAAR DE BUSINESSMARKTOpdracht: Wij willen de business-to-businessmarkt betreden met een innovatief zorgconcept. Ontwikkel een businessmodel, zet dat in de steigers en begeleid het management gedurende de startperiode. Activiteiten: Na een grondige marktanalyse is een nieuwe businesscase gemaakt. Het businessmodel is in kaart gebracht, de marketingstrategie ontwikkelt, de werkprocessen zijn beschreven, de systemen klaar gezet en de benodigde materialen gemaakt. Management is aangetrokken en begeleid bij de marktintroductie. Resultaat: Na een trage start begon het initiatief goed te lopen. De activiteiten zijn na enkele jaren verkocht aan een externe partij. POSITIONERINGSSTRATEGIE KENNIS- EN BEHANDELINGSCENTRUMOpdracht: Wij zijn expert op het gebied van behandeling, begeleiding en re-integratie van mensen met een aandoening. We bereiken een deel van onze doelgroep niet. Ontwikkel met ons een positioneringsstrategie en een communicatieplan. Activiteiten: Er is een externe en interne analyse uitgevoerd, die resulteerden in de kansen en bedreigingen en sterke en zwakke punten van de organisatie. Op basis daarvan is in overleg met een werkgroep een plan opgesteld om de organisatie bij de relevante stakeholders onder de aandacht te brengen via een aanpak die per doelgroep verschilt: artsen, gemeenten, ziekenhuizen, zorgverzekeraars, de gebruikers van de diensten en hun directe omgeving. Resultaat: Het plan is door de interne betrokkenen met enthousiasme ontvangen. De marketingafdeling is versterkt, heeft de benodigde middelen en methoden ontwikkeld en is voortvarend aan de slag gegaan. BAANBREKEND ONLINE BUSINESSCONCEPT VOOR UITZENDORGANISATIEOpdracht: Wij zien dat de markt voor ZZP-ers zich sterk ontwikkelt. Als arbeidsbemiddelaar willen wij hier graag op inspelen. Welk businessconcept moeten wij hiervoor kiezen? Activiteiten: Na een uitgebreide analyse van de trends en ontwikkelingen, de aantrekkelijkheid van de verschillende marktsegmenten en de concurrentiekracht van de organisatie in ieder van de marktsegmenten, is er een keuze gemaakt voor een focus op enkele specifieke doelmarkten. Daarna is gekeken welk type zzp-ers in deze markten werkt en wat voor opdrachtgever en zzp-er van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Op basis daarvan is een businesscase geschreven, een concept geformuleerd en via marktonderzoek getoetst. Het businessconcept is vertaald in een businessplan, organisatie-ontwerp, functioneel ontwerp, werkinstructies en een communicatieplan. Daarna is het concept overgedragen aan het management. Eindresultaat: In een tijd die gekenschetst werd door "een slechte markt" had onze opdrachtgever ongeveer 2000 vacatures voor zzp-ers beschikbaar. Inmiddels is de manier van werken gemeengoed geworden in de uitzendbranche. VAKINHOUDELIJKE COACHING DIRECTEUREN ARBO-DIENSTOpdracht: Wij hebben twee uitstekende directeuren voor marketing en sales, maar hun vakkennis is niet meer up to date. Geef ze de bagage om een effectieve commerciële strategie uit te zetten en de plannen van hun medewerkers beter te kunnen beoordelen, rekening houdend met hun prioriteiten en drukke agenda. Activiteiten: Na gesprekken met beide betrokkenen is besloten om gedurende een jaar één keer per maand samen de invloed van trends en nieuwe inzichten op de commerciële strategie te bespreken. Er werden 10 onderwerpen uitgediept, zoals lead nurturing, social media, customer engagement en marketing automation . Daarnaast werden de belangrijkste commerciële plannen door ons gelezen en met de betreffende directeur besproken. Voor theoretische verdieping zochten we managementartikelen en podcasts rond de thema's van de plannen. Vooral de podcasts waren een succes. Resultaat: Beide directeuren gaven aan op een gemakkelijke manier veel te hebben geleerd. Hun medewerkers was het opgevallen dat beide directeuren dieper op hun plannen ingingen. Zij voelden zich daardoor gewaardeerd en gesteund. INTERNE MARKETING VOOR STAFAFDELINGENOpdracht: Onze directie heeft besloten een eind te maken aan 'gedwongen winkelnering' in onze organisatie. Het management mag ondersteunende diensten als HRM-services, organisatie- en kwaliteitsadvies en communicatie voortaan ook buiten de deur inkopen. Hoe behouden wij onze baan? Activiteiten: Alle professionals van de ondersteunende afdelingen volgden een action based learning traject van twee maanden. Er waren drie bijeenkomsten: over interne marktanalyse, over interne marketingplannen en een evaluatiesessie. Tussen de bijeenkomsten door gingen de medewerkers zelf aan de slag en kregen de gelegenheid hun plannen te bespreken. Ze inventariseerden de wensen en behoeften van de managers en schreven een marketingplan om de verschillende bedrijfsonderdelen te overtuigen van de kwaliteit van hun interne dienstverlening. Resultaten: Na twee jaar was het aantal professionals gegroeid, niemand was zijn baan kwijt geraakt. De medewerkers hadden meer plezier in hun werk en het gevoel gewaardeerd te worden. Veel van hen waren begonnen zichzelf verder te professionaliseren. |
COMMUNICATIESTRATEGIE EN ONLINE PLATFORM VERENIGING VAN REISAANBIEDERSOpdracht: Als belangenvereniging in de reiswereld hebben wij veel verschillende doelgroepen zoals onze leden, vakantiegangers, belangenorganisaties en de pers. Wij willen de communicatie optimaliseren, waarbij een belangrijk aandachtspunt is om druk bij het bestuur weg te halen. Activiteiten: Na een analyse van de doelgroepen, de gebruikte communicatiemiddelen en werkprocessen, is een communicatiestrategie vastgesteld. Op basis daarvan formuleerden we een communicatieplan voor de korte termijn. Onderdeel was het opzetten van een online platform. Bij het creëren van content kregen de leden een centrale rol. We beschreven de nieuwe processen, stelden een programma van eisen op voor het nieuwe platform en zochten een leverancier. Daarnaast startten we een onderzoek naar het oriëntatiegedrag van vakantiegangers, zodat het online platform verder geoptimaliseerd kan worden. Resultaat: Het nieuwe online platform stelt de vereniging in staat om snel en eenvoudig te communiceren met alle doelgroepen. Dat bespaart tijd en geld. Leden kunnen hun eigen gegevens bijhouden, nieuws aandragen en onderling communiceren. Het platform is de spil van alle offline en online communicatie. BUSINESSMODEL ONLINE REISBUREAUOpdracht: Ontwikkel een businessmodel voor een online reisbureau, waarbij zoveel mogelijk werkprocessen zijn gedigitaliseerd. Activiteiten: Na een strategische marketinganalyse is een business case opgesteld en is het optimale businessmodel in kaart gebracht. Om het risico te minimaliseren is ervoor gekozen het systeem in open source software te laten ontwikkelen. Dat maakte het mogelijk tegen lage kosten veel te experimenteren. Uiteindelijk is daar een online reisorganisatie uitgerold die zich richt op een aantal heel specifieke doelgroepen. Resultaat: Twee websites voldoen aan de rendementseisen. Zij draaien 24/7 omzet. De andere websites hebben groot nut gehad als "leerproject". PROFESSIONEEL ACCOUNTMANAGEMENTOpdracht: Onze accountmanagers zijn vakinhoudelijk sterk, maar behalen onvoldoende resultaat als het gaat om klanttevredenheid. Activiteiten: Na een probleemanalyse is een action based in company training opgezet, waarin de accountmanagers key accountplannen opstelden. Dat motiveerde hen om het gesprek met hun opdrachtgevers aan te gaan en leverde veel nieuwe inzichten op. Zo konden de accountmanagers hun aanpak aanpassen aan de behoeften van de verschillende grote businessklanten en meer maatwerk leveren. Resultaat: Na een jaar waren enkele accountmanagers teruggevallen in hun oude patroon, maar de meesten hadden niet alleen meer inzicht in hun klanten, maar ook betere resultaten en plezier in hun werk. TEVREDEN KLANTEN VOOR ZORGVERZEKERAAROpdracht: Wij proberen ons imago te verbeteren, maar onze inspanningen leveren nog te weinig op. Help ons beter te achterhalen wat onze klanten van ons verwachten en motiveer onze medewerkers de belangrijkste wensen van de klant centraal te stellen. Activiteiten: Na een analyse van de beschikbare gegevens, hebben we een klanttevredenheidsonderzoek opgezet dat aanzienlijk verder gaat dan de NPS. We keken niet alleen naar de punten waar klanten minder tevreden over zijn, maar ook naar het belang van deze punten voor de algehele tevredenheid en het imago. De kwaliteitsaspecten die het imago flink beïnvloeden en relatief laag scoorden zijn diepgaand geanalyseerd. Er zijn gesprekken gevoerd met de medewerkers en er is via kwalitatief onderzoek nagegaan hoe de klantervaring op die punten zou kunnen worden verbeterd. Vervolgens zijn in overleg met de direct betrokkenen de werkprocessen, systemen en communicatie geoptimaliseerd. Resultaten: Na drie jaar ging de score van vier van de vijf opgepakte kwaliteitsaspecten tussen een half en een hele punt omhoog. Ook het merkimago van de zorgverzekeraar was significant verbeterd. REORGANISATIE MARKETINGAFDELING BANKOpdracht: Wij hebben de indruk dat onze marketingafdeling effectiever en efficiënter zou kunnen werken. Er komen voldoende leads binnen, maar de kosten stijgen en de conversie daalt. Achterhaal wat er mis is en met welke maatregelen we het marketingrendement kunnen verbeteren. Activiteiten: Uit een zorgvuldige analyse van de bronnen van leads, de conversie, de werkprocessen en de kernprestatie-indicatoren, bleek dat de manier waarop leads werden gegenereerd en geconverteerd niet effectief was. Alle medewerkers werden beoordeeld op hun vakkennis, inzicht en motivatie. Gezamenlijk werd een nieuwe marketingstrategie geformuleerd en vertaald in concrete kwartaalplannen. De offline en online marketingcommunicatie werd beter geïntegreerd en de communicatie tussen de marketingafdeling, het call center en de verkoopkanalen gestroomlijnd. Resultaat: Met een afgeslankte afdeling wordt 50% meer conversie gerealiseerd dan voor de reorganisatie. CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT TACTIEKEN FINANCIEEL ADVISEURSOpdracht: Wij hebben voor een flink bedrag een CRM-systeem aangeschaft, maar we doen er te weinig mee. Maak een plan waarmee we onze adviseurs kunnen stimuleren customer relationship management intensiever in te zetten. Activiteiten: Na een inventarisatie van de mogelijkheden van het systeem en de CRM-activiteiten die al waren uitgevoerd, hebben we de marketeers en de rayonmanagers een tweedaagse in-company-training gegeven. Daardoor leerde iedereen dezelfde CRM-tactieken kennen. Vervolgens is er een prioriteitenlijst met ideeën gemaakt. CRM-activiteiten met een goed rendement die op korte termijn konden worden uitgevoerd, kwamen bovenaan te staan. Deze werden zo snel mogelijk ingevoerd. Gecompliceerde CRM-activiteiten werden verder naar voren gepland. Zo kon er eerst meer ervaring worden opgedaan met het systeem en was er tijd om draagvlak op te bouwen. Resultaten: In het eerste jaar bedroeg het rendement op de investering in de CRM-activiteiten tussen de 20 en 500%. Daarna was vrijwel iedereen in de organisatie overtuigd van het nut van customer relationship management. NIEUWE TOEKOMST VOOR GOEDE DOELENOpdracht: Ondersteun een traditionele uitgever van media over internationale samenwerking en duurzaamheid en een internationaal online platform bij het vinden van een gezamenlijke toekomst. Lever met hen een businessplan op. Activiteiten: Er is een strategische analyse uitgevoerd, waarbij naar de visie, marktontwikkelingen, stakeholders, interne situatie en cultuur van beide organisaties is gekeken. Op basis daarvan is met de directies een gezamenlijk businessplan opgesteld, dat leidde tot aan de ene kant uitbreiding van de activiteiten en aan de andere kant besparing van de kosten. Dit plan is met beide besturen besproken, die op basis daarvan definitief besloten beide organisaties te fuseren. Resultaat: De samenvoeging is succesvol verlopen. Later is er nog een derde partij aangesloten. De drie redacties zijn tot één journalistiek platform samengevoegd. Daarmee zijn de krachten gebundeld en is de benodigde efficiëntieslag gemaakt. Samen vormen de medewerkers een sterke partij met een aantrekkelijk aanbod. |