Is je waardepropositie toekomstbestendig?

Transport, zorg , toerisme, welke branche wordt niet overspoeld door succesvolle online businessmodellen? Moet je jong en onverschrokken zijn voor een dergelijk initiatief? Nee, maar je moet wel nadenken over de vraag hoe aantrekkelijk je aanbod, de waardepropositie, over een paar jaar nog is voor de klant.

Laten we eerlijk zijn, jong zijn helpt wel bij het krijgen van enthousiaste reacties en financiering voor nieuwe initiatieven. Maar ook bestaande organisaties kunnen grondig vernieuwen. De waardepropositie is de kern van het businessmodel van de organisatie: een mix van elementen die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Waarden kunnen kwantitatief zijn, zoals de prijs of de snelheid van de service, of kwalitatief, zoals het ontwerp of de klantervaring. De waardepropositie sluit nauw aan bij de gekozen positionering.

Om je waardepropositie toekomstbestendig te maken moet je eerst vaststellen of de kern van de waardepropositie een concreet goed, een menselijke dienst of een op data gebaseerd product is. Afhankelijk daarvan kan de waardepropositie geheel of gedeeltelijk digitaal worden gerealiseerd. Daarna voer je een analyse uit van de technologische mogelijkheden en kijkt wat ze voor jouw organisatie kunnen betekenen.

In het toerisme zou bijvoorbeeld de online hostess kunnen worden ingezet. Klantvriendelijk, het scheelt een flinke hoeveelheid arbeidsuren en het komt waarschijnlijk ook de verkoop van excursies ten goede. In de zorg kun je denken aan wearables die signaleren dat een cliënt valt of dat de hartslag sterk terugloopt. Natuurlijk met de mogelijkheid om direct met de cliënt te communiceren, zodat die weet dat hij er niet alleen voor staat.

Reisleider binnenkort gedigitaliseerd?Als organisaties niet zelf over dit soort oplossingen nadenken, staat er binnenkort een nieuwe jonge ondernemer op die het wel voor elkaar krijgt. Dus neem eens de tijd en denk er over na. Prima onderwerp voor de heidagen. Mocht je de bovenstaande ideeën interessant vinden, neem dan gerust contact op. En anders helpen we graag om er nog veel meer te verzinnen.

Wilt u weten hoe u uw waardepropositie en businessmodel kunt verbeteren? U kunt bij ons terecht voor een strategiesessie, advies, workshop of een in company opleiding.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.