Cases

CRM voor financieel adviseurs

Opdracht: Wij hebben een CRM-systeem aangeschaft, maar we doen er te weinig mee. Maak een plan waarmee we onze adviseurs kunnen stimuleren customer relationship management intensiever in te zetten.

Activiteiten: Na een inventarisatie van de mogelijkheden van het systeem en de CRM-activiteiten die al waren uitgevoerd, hebben we de marketeers en de rayonmanagers een tweedaagse in-company-training gegeven. Daardoor leerde iedereen dezelfde CRM-technieken kennen. Uit deze bijeenkomsten kwamen al veel ideeën naar voren. Met behulp van brainstormsessies zijn deze aangevuld en is er een prioriteitenlijst gemaakt. CRM-activiteiten met een redelijk tot goed rendement die op korte termijn konden worden uitgevoerd, kwamen bovenaan de prioriteitenlijst te staan. Afgesproken werd deze met tussenpozen van ongeveer twee maanden in te voeren. Zo konden de financieel adviseurs ervaren dat het werken met het nieuwe systeem lonend was. CRM-activiteiten met een goed rendement die meer tijd en geld kostten werden wat verder vooruit gepland, zodat de financieel adviseurs daar pas energie in hoefden te steken als zij overtuigd waren van het nut. Vervolgens zijn de CRM-activiteiten één voor één uitgewerkt en geïmplementeerd.

Resultaten: De ROI van de CRM-activiteiten in het eerste jaar bedroeg tussen de 20 en 500%. Dat was voldoende om de financieel adviseurs te motiveren data goed bij te houden, acties uit te voeren en waar nodig klanten na te bellen. Inmiddels zijn veel activiteiten geautomatiseerd (automated marketing). Hoewel nog steeds veel mogelijkheden van het systeem niet worden gebruikt, is vrijwel iedereen in de organisatie overtuigd van het nut van customer relationship management. 

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.