Tien trends die marketing veranderen

De tien trends met de meeste invloed op de manier waarop organisaties met hun markten communiceren. Ben jij hierop voorbereid?

  1. Internet ‘altijd en overal’: na de smartphone zullen flexibele of glazen touchscreens de toegang tot internet en sociale communicatie nog gemakkelijker maken.
  2. “Context is key”. Tablet- en smartphonegebruikers verwachten locatie- en tijdgebaseerde informatie, die is toegespitst op hun persoonlijke situatie.
  3. Verdere ontwikkeling van social media. Social shopping, social navigation (gebruikers geven bijvoorbeeld verkeershinder en –controles aan elkaar door), maar ook steeds meer social media voor niche markten.
  4. De focus op groei en winst verlegt zich naar de kracht van aandacht en data. Tijd van leven, eenvoud, authenticiteit en een persoonlijke benadering staan centraal.
  5. Het einde van het lezen. Visualisatie en gamification (presenteren in spelvorm)worden steeds belangrijker om informatie over te dragen.
  6. Evolutie van de smartphone tot allround identificatie-, communicatie- en registratiemedium. Nadruk op eigen initiatief.
  7. Steeds meer ‘selftrackers’, mensen die zelf bijhouden wat voor hen van belang is. Denk daarbij aan lichamelijke en mentale gezondheid, maar bijvoorbeeld ook aan aankopen en uitgaven. Mensen ontplooien daarnaast gezamenlijke initiatieven als het aanbod van bedrijven of overheid niet aansluit op hun wensen.
  8. Vermenging van online en offline en van mens en technologie. En daarbij behoefte aan ‘private spaces’, ruimtes zonder meekijkers of ongevraagde communicatie.
  9. Toenemend belang van geavanceerde data-analyse.
  10. Steeds meer gebruik van sensoren in apps. Denk aan herkenning van muziek, spraak, patronen, beeld, beweging, licht, temperatuur en snelheid.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.