Online shoppen is gemeengoed: meeste kopers tussen 50 en 65 jaar

Online consumentenbestedingen stegen in 2012 met 9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Er werden bijna 90 miljoen orders geplaatst, 13% meer dan in 2011. Bijna 10,5 miljoen Nederlanders koopt wel eens via internet, 400.00 daarvan deden in 2012 voor het eerst. Het gemiddeld aantal bestellingen kwam uit op 8,3 met een gemiddelde orderwaarde van € 111 per bestelling. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012.

Bij de interpretatie van dit soort gegevens is het belangrijk om ook de totale verhoudingen in de gaten te houden. Zo besteedden de Nederlanders volgens het CBS in 2012 14 miljard Euro aan kleding en schoeisel (Statline CBS). De online omzet bedroeg 730 miljoen Euro. Dit komt neer op 5% van de totale omzet in deze branche. Dat is niet schokkend. Maar in de reisbranche boekt de overgrote meerderheid van de mensen online. Online aankopen is zeker niet voorbehouden aan jongeren of hoogopgeleiden: de meeste online kopers zijn tussen de 50 en 65 jaar en op middelbaar niveau opgeleid. Wat dat betreft is er geen enkel verschil tussen online en offline. Je doet er daarom verstandig aan online en offline zowel qua design en tone of voice als qua aanbod en klantenservice volledig op elkaar af te stemmen. Je bereikt er dezelfde doelgroep mee.

Bijna alle internetters oriënteren zich online voor de aanschaf van een product of dienst. Reviews zijn voor ruim 1 op de 10 online kopers van doorslaggevende invloed. Bij de interpretatie van een dergelijk aantal, moet je er wel rekening mee houden dat veel mensen niet graag toegeven hoezeer ze zich laten beïnvloeden. Adequaat reageren op klachten en negatieve reviews is daarom de moeite meer dan waard.

Gemak, prijs en snelheid blijven de belangrijkste voordelen van kopen via internet. De belangrijkste nadelen in de ogen van de Nederlandse consument zijn het niet kunnen voelen en zien van een product en de verzendkosten. Daarom is bedenktijd en soepel zijn met retouren een belangrijke succesfactor. Voor mensen die nooit online kopen zijn de verzendkosten en de prijs de belangrijkste belemmeringen. De perceptie van de veiligheid van online betalen wordt steeds beter. Desondanks zouden vier op de tien online kopers vaker via internet bestellen als online betalen veiliger zou zijn. Keuze bieden uit verschillende betrouwbare betalingsopties is nog steeds van groot belang.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.