Digitale marketing verandert de marketingstrategie volledig

De manier waarop de marketingstrategie tot stand komt is door de komst van online marketing niet wezenlijk veranderd.  Maar wel is de keuze van de middelen en methoden die de organisatie gebruikt om de marketingstrategie in te vullen, veel groter geworden.  Nieuwe methoden zijn bijvoorbeeld locatiegebaseerde communicatie, beacons, chatbots, wearables, robots en mobiel betalen.

Digitalisering heeft een enorm effect op de interactie met klanten. Er kan bijvoorbeeld exact worden bijgehouden hoe klanten online zoeken, welke producten zij kopen en hoe zij online over deze producten communiceren. Dit biedt inzicht in het koopproces van de klant, maar maakt het ook mogelijk heel persoonlijk te communiceren.

Digitale technologie kan ook worden ingezet in het productie- of dienstverleningsproces van organisaties. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor de manier van denken en werken. Zo rust Royal Caribbean de schepen uit met allerlei moderne technologie, wat het in principe mogelijk maakt de gasten exact te volgen, hun gedrag te noteren en op basis daarvan de dienstverlening aan te passen aan hun wensen. Zo ontstaat steeds meer maatwerk in de benadering.  Ook is afrekenen geen enkel probleem meer: er wordt digitaal precies bijgehouden wie welke activiteiten heeft geboekt en wat er is geconsumeerd. De klant hoeft alleen nog toestemming te geven voor de eindafrekening.

Digitalisering heeft ook een effect op de prijzen. Door de openheid (transparantie) op het internet is de prijsdruk toegenomen. Dit kan ook leiden tot aanpassingen in het dienstenconcept of tot nieuwe diensten. Een voorbeeld hiervan is KNAB, een bank die zich ten doel stelt ‘klanten financieel slimmer en bewuster te maken’. KNAB heeft het dienstverleningsproces zo ingericht dat klanten financiële tools en kennis die anders bij de bankmedewerkers liggen, zelf in handen krijgen. Bovendien biedt deze bank klanten financieel inzicht over verschillende banken heen.

De snelle ontwikkelingen maken het noodzakelijk om de marketingstrategie heel regelmatig te toetsen op toekomstbestendigheid

Wilt u meer weten over marketingstrategie of een second opinion? U kunt bij ons terecht voor strategiesessies, advies, een audit, coaching of een in company opleiding.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.