Marketing in de zorg moet zich nu bewijzen

Marketing in de zorg heeft jarenlang minder aandacht gekregen dan het verdient. Met toenemende concurrentie en teruglopende budgetten heeft de zorgmarketeer een zware taak. Wat doe jij? Trek je je terug en beperk je je tot communicatie of ga je vol voor marketing op zijn breedst?

Nu de markt zo onder druk staat, is het belangrijker dan ooit om de klantwaarde centraal te stellen. Het gaat erom de klantbehoeften echt als uitgangspunt te nemen, of dat nu de zorgverzekeraar of de gemeente is of de cliënt. Dat dat niet gemakkelijk is, spreekt voor zich. Om continuïteit te garanderen, is het noodzakelijk om de cliënt nog meer tot het middelpunt van de strategie te maken. Maar hoe doe je dat zonder dat de kosten stijgen? Met een zorgvuldige analyse, de nodige creativiteit en een slim gebruik van bijvoorbeeld de mogelijkheden van digitalisering, blijkt het toch vaak mogelijk om klantenwerving en klantenbinding net iets slimmer aan te pakken. De zorgmarketeer moet zich op dit vlak meer dan ooit bewijzen.

Continue kwaliteitsverbetering is ook een belangrijk aandachtspunt. Natuurlijk meten zorgorganisaties de mening van cliënten over de kwaliteit van de dienstverlening, maar is ook precies bekend welke kwaliteitsaspecten het meeste bijdragen aan de klanttevredenheid? Is er een continue verbeteringsprogramma voor laag scorende aspecten? Ook daar ligt een belangrijke rol voor zorgmarketing.

Een ander belangrijk topic binnen zorgmarketing is strategische innovatie. De ontwikkelingen gaan snel. Social media, gezondheidsbewaking en alarmering via wearables en apps, robotisering, het heeft enorme implicaties. Hoe ga je daarmee om? Hoe kun je ervan profiteren? Directie en management in de zorg moet hier een strategie voor formuleren. Zorgmarketeers kunnen daartoe het initiatief nemen en erbij helpen. Dat vergt veel inzicht en creativiteit.

En meer praktisch: hoe zet je online marketing en communicatie in? Wat doe je als organisatie met social media, met zoekmachinemarketing, met contentmarketing? Hoe deel je als zorgorganisatie je expertise op zo'n manier dat het je imago, maar ook de instroom van klanten ten goede komt? Maak je gebruik van social care of probeer je het juist te ontmoedigen?

De eisen aan de zorgmarketeer zijn nog nooit zo hoog geweest. Mocht je behoefte hebben aan meer inzicht en ondersteuning dan helpen we je graag. We kunnen bijvoorbeeld meelezen met je marketingplannen, je helpen het management te overtuigen, een intervisiesessie voor je organiseren, analyses voor je uitvoeren, een online marketingplan voor je schrijven, een workshop rond een marketingthema organiseren en zelfs een tijdje het managementteam versterken.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.