Wat betekenen mobile apps voor innovatie in de zorg?

Er komen steeds meer mobiele applicaties die een rol spelen in de interactie tussen de aanbieder van zorg en de cliënt. Wat betekent dit voor zorgmarketing? Hoe kun je daarmee innoveren?

In 2009 waren er al 7000 apps die te maken hadden met gezondheid. eHealth is beslist geen nieuw verschijnsel. Maar voor het overgrote deel gaat het om consumentenproducten. Grofweg zijn de apps  in vier soorten op te delen:

  1. Applicaties die het mogelijk maken met mensen te communiceren.
  2. Applicaties die cliënten ondersteunen bij hun dagelijks functioneren of het omgaan met een ziekte.
  3. Applicaties die metingen verrichten, van het type dat gebruikt wordt tijdens fitness.
  4. Applicaties die reageren op de locatie van mensen.

Het eerste type applicatie is het gemakkelijkste inzetbaar. Je kunt bijvoorbeeld denken aan videocontact, zoals het geval is bij Skype. Deze toepassing is voor een grote groep mensen nu al gewoon. Het is daarom verbazend dat het niet meer wordt ingezet in de zorg.


Het tweede type applicatie zien we steeds meer. Er zijn applicaties die mensen helpen hun dieet vol te houden, applicaties die helpen hun stressniveau te verlagen met bijvoorbeeld yoga-oefeningen en toepassingen voor diabetici waarbij hun bloedsuikerspiegel wordt voorspeld en ze daarbij aansluitend advies krijgen. In het LUMC heeft de hoogleraar huisartsgeneeskunde Niels Chavannes het platform E-health opgericht om dit soort toepassingen gecoördineerd te bestuderen.  Dit soort toepassingen is zinvol in Cure en Care.


Hij gaat zich ongetwijfeld ook bezig houden met de derde toepassing: applicaties die metingen verrichten. Sensoren in wearables kunnen onder meer de hartslag meten, spieractiviteit, temperatuur en transpiratie, fysieke activiteit, ademhaling en zelfs de bloeddruk. Daarmee kun je gezondheid van een cliënt op een afstand in de gaten houden. Zo kan er in de toekomst bijvoorbeeld al hulp komen voordat de personenalarmering wordt ingedrukt.

instant heart rate watch


De laatste applicaties werken samen met bijvoorbeeld beacons of RFID-technologie (Radio Frequency Identification). Dit soort technologie wordt bijvoorbeeld getest op luchthavens en in winkels als de Bijenkorf. De techniek maakt het mogelijk om met de eigenaar van een smartphone of wearable te communiceren op het moment dat hij zich op een specifieke locatie bevindt. Zo informeert Marriott bijvoorbeeld bezoekers van een conferentie die zich in de lobby bevinden over de aanvangstijden en zalen van het volgende programma-onderdeel. Wordt dat het einde van de codes op de deuren van afdelingen voor demente cliënten?

Lees meer in dit artikel op Frankwatching.


Dat er veel gaat veranderen in de zorg, is duidelijk. Maar komt u er aan toe om diepgaand te overwegen wat dat voor uw organisatie betekent? Waar uw strategische innovatiekansen liggen? Wij helpen u daar graag bij, bijvoorbeeld met een interactieve sessie tijdens uw ‘heidagen’ , een workshop of intervisie.

Meer weten? Contact

De zeven pijlers van marktsucces

Succesvolle dienstverleners beschikken over een sterke persoonlijkheid, stellen de relatie met hun klanten centraal, bieden echte waarde, blijven vitaal, innoveren voortdurend, optimaliseren stelselmatig hun organisatieprocessen en weten als geen ander hoe zij klanten moeten verleiden. Zij baseren zich op degelijk onderzoek, maar net zo zeer op hun gevoel voor de markt. Hoofd en hart komen samen.