Blog
Dienstenmarketing
Dienstenmarketing
Voor je het weet, wordt je door de tijd ingehaald. Dit zijn de belangrijkste trends voor marketeers: 1. verdere ontwikkeling van sociale netwerken 2. augmented en virtual reality 3. artificial intelligence 4. conversational systems 5. internet of things 6. big data en het toenemend belang van dataveiligheid 7. digitalisering van dienstverlening In deze eerste blog uit een serie over digitale trends behandelen we de eerste twee ontwikkelingen. Verdere ontwikkeling van sociale netwerken Grote sociale netwerken zoals Facebook ontwikkelen zich verder door gebruik te maken van nieuwe technologieën voor bijvoorbeeld het aanbieden van exact de informatie die iemand interesseert. Ook is er steeds meer sprake van ]data-integratie: wat mensen op Instagram doen, heeft invloed op wat ze in Facebook te zien krijgen. Er ontstaan bovendien steeds meer kleinere netwerken voor mensen met specifieke levensstijlen en informatiebehoeften, zoals bijvoorbeeld een Facebookgroep waar aanbieders en vragers van oppas voor huisdieren elkaar kunnen vinden. Allerlei nieuwe technologieën, waaronder augmented reality, virtual reality en stemactivering leiden ertoe dat sociale media de zintuigen steeds meer aanspreken. Het gebruik van social media zal daarmee steeds meer onderdeel uitmaken van ons ‘zelf’. De grenzen tussen offline en online vervagen. Social selling, verkoop met gebruik van social media, wordt gemeengoed. De keerzijde is dat het vertrouwen van mensen in social media afneemt. Mensen hebben zorgen over hun privacy en dataveiligheid. Augmented en virtual reality Virtual reality (VR) verbeeldt de realiteit in een digitale wereld. Je kunt daarbij denken aan online games. In de toekomst zal dit steeds meer worden gebruikt voor market sensing en voor klantacquisitie. Je kunt bijvoorbeeld levensechte prototypes van producten maken en onderzoeken wat mensen daarvan vinden. Of je kunt mensen in virtual reality je dienst laten zien, zodat ze beter weten wat ze kunnen verwachten. Augmented reality (AR) is het versmelten van de fysieke met de virtuele wereld. Daarbij legt een applicatie als het ware een virtuele laag over de echte wereld. Toepassingen zijn bijvoorbeeld: informatie over bezienswaardigheden, achtergronden van schilderijen, de dichtstbijzijnde brievenbus en het dichtstbijzijnde verkooppunt van een merk. Ook op websites komt augmented reality voor, bijvoorbeeld in virtuele paskamers, waar je kleding kunt projecteren op een foto van jezelf of met elkaar kunt mixen en matchen. Dit type technologie zal zich naar verwachting steeds verder ontwikkelen en biedt voor creatieve online marketeers interessante mogelijkheden voor verkoopbevordering.
In mixed reality lopen de echte wereld en virtuele wereld in realtime door elkaar. Je communiceert dan bijvoorbeeld met een virtuele afbeelding van een collega of je bedient een virtueel toetsenbord met ‘echte’ resultaten. Mixed Reality wordt bijvoorbeeld gebruikt bij revalidatie. In een 3D game ziet een patiënt virtuele balletjes op zich afkomen die ontweken moeten worden. Op een speelse manier traint men dan het lichaam weer te belasten. Deze ontwikkeling zal belangrijke gevolgen hebben voor het productrealisatie- en klantacquisitieproces.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurMarjolein Visser RM Archieven
September 2021
Categorieën
All
|