Blog
Dienstenmarketing
Dienstenmarketing
Voor je het weet, wordt je door de tijd ingehaald. Dit zijn de belangrijkste trends voor marketeers:
1. verdere ontwikkeling van sociale netwerken 2. augmented en virtual reality 3. artificial intelligence 4. conversational systems 5. internet of things 6. big data en het toenemend belang van dataveiligheid 7. digitalisering van dienstverlening In deze tweede blog uit een serie over digitale trends behandelen we artificial intelligence en de daarmee samehangende ontwikkelingen. Artificial intelligence, advanced machine learning en conversational systems Artificial intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is iets waar computerwetenschappers al heel lang naar streven. Het is een opkomende techniek waarbij computersystemen worden ingezet om zelfstandig te leren en menselijke taken te vervangen. Kunstmatige intelligentie betekent in de basis dat een computer zelf patronen in data herkent om iets mee te doen en hier dan ook van leert. Dit kan gaan over data zoals tekst en getallen, maar ook over visuele data. We onderscheiden grofweg twee soorten kunstmatige intelligentie, supervised en unsupervised learning. Bij supervised learning labelen mensen de gegevens en geven zij aan wat goed en fout is. Bij unsupervised learning bepaalt de computer zelf wat goed en fout is. De ontwikkeling van supervised learning is vergevorderd. Het kan worden ingezet voor het herkennen van patronen en objecten in plaatjes, classificeren van consumenten (bijvoorbeeld in klantsegmenten) en voorspellen van consumentengedrag. Er zijn drie vormen van Artificial intelligence die in marketing worden toegepast: systemen met mechanische intelligentie, denkintelligentie en ‘feeling AI’. Systemen met mechanische intelligentie zijn heel gewoon. Zij kunnen repetitieve taken uitvoeren, zoals het geven van standaardantwoorden op vragen. Systemen met denkintelligentie (thinking AI) maken gebruik van advanced machine learning en kunnen op basis van data hun eigen regels aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een systeem dat analyseert hoe mensen op elementen van online advertenties reageren (slagzin, foto, tekst, kleur) en op basis daarvan steeds beter scorende advertenties samenstelt. De meest geavanceerde vorm is ‘feeling AI’, waarbij systemen emoties kunnen herkennen en empathisch met mensen kunnen communiceren. Artificial Intelligence wordt steeds vaker gecombineerd met conversational systems. Dit zijn systemen die kunnen communiceren via taal. Daarbij wordt [rm]natural language processing gebruikt, waarbij het systeem gesproken woord begrijpt. De systemen werken bijvoorbeeld met stemherkenning of analyseren en begrijpen geschreven tekst. Toepassingen zijn bijvoorbeeld slimme digitale assistenten en zelfrijdende auto’s. Voorbeelden van slimme assistenten zijn Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Google Assistant. Met AI kun je ingewikkelde modellen en algoritmes bouwen, waarmee je kunt voorspellen, zogenaamde predictive analytics. Daarmee kun je bijvoorbeeld voorspellen hoe klanten reageren op marketingactiviteiten. De mate waarin organisaties in staat zijn data om te zetten in klantinzichten, zal steeds belangrijker worden voor hun concurrentiepositie. De combinatie van technologie om dit te doen, wordt ook wel insights engine genoemd. Een insights engine kan natuurlijke taal begrijpen, alle relevante data uit de systemen halen en levert niet alleen op wat er direct wordt gevraagd, maar ook andere relevante inzichten. De inzichten kunnen bijvoorbeeld worden toegepast in geautomatiseerde campagnes, dynamische advertenties die zich aanpassen aan iemands zoekgedrag en personalisatie van wat klanten zien op websites of apps. Ook wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor virtual customer assistants (VCA’s), of chatbots, die met klanten kunnen communiceren in het kader van klantenservice. Artificial intelligence en conversational systems zijn belangrijk binnen alle aan marketing gerelateerde digitale bedrijfsprocessen: market sensing, productrealisatie, klantacquisitie, orderafhandeling en customer relationship management.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurMarjolein Visser RM Archieven
September 2021
Categorieën
Alles
|