MarketWise
  • Home
  • Filosofie
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Contact
  • Over ons
Blog
Dienstenmarketing

Zeven digitale trends die marketing veranderen (deel 2)

1/15/2021

0 Comments

 
Foto
Voor je het weet, wordt je door de tijd ingehaald. Dit zijn de belangrijkste trends voor marketeers:
1. verdere ontwikkeling van sociale netwerken
2. augmented en virtual reality
3. artificial intelligence 
4. conversational systems
5. internet of things
6. big data en het toenemend belang van dataveiligheid
7. digitalisering van dienstverlening​

In deze tweede blog uit een serie over digitale trends behandelen we artificial intelligence en de daarmee samehangende ontwikkelingen.

Artificial intelligence, advanced machine learning en conversational systems
Artificial intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is iets waar computerwetenschappers al heel lang naar streven. Het is een opkomende techniek waarbij computersystemen worden ingezet om zelfstandig te leren en menselijke taken te vervangen. 

Kunstmatige intelligentie betekent in de basis dat een computer zelf patronen in data herkent om iets mee te doen en hier dan ook van leert. Dit kan gaan over data zoals tekst en getallen, maar ook over visuele data. We onderscheiden grofweg twee soorten kunstmatige intelligentie, supervised en unsupervised learning. Bij supervised learning labelen mensen de gegevens en geven zij aan wat goed en fout is. Bij unsupervised learning bepaalt de computer zelf wat goed en fout is. De ontwikkeling van supervised learning is vergevorderd. Het kan worden ingezet voor het herkennen van patronen en objecten in plaatjes, classificeren van consumenten (bijvoorbeeld in klantsegmenten) en voorspellen van consumentengedrag. 

Er zijn drie vormen van Artificial intelligence die in marketing worden toegepast: systemen met mechanische intelligentie, denkintelligentie en ‘feeling AI’. Systemen met mechanische intelligentie zijn heel gewoon. Zij kunnen repetitieve taken uitvoeren, zoals het geven van standaardantwoorden op vragen. Systemen met denkintelligentie (thinking AI) maken gebruik van advanced machine learning en kunnen op basis van data hun eigen regels aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een systeem dat analyseert hoe mensen op elementen van online advertenties reageren (slagzin, foto, tekst, kleur) en op basis daarvan steeds beter scorende advertenties samenstelt. De meest geavanceerde vorm is ‘feeling AI’, waarbij systemen emoties kunnen herkennen en empathisch met mensen kunnen communiceren. 

Artificial Intelligence wordt steeds vaker gecombineerd met conversational systems. Dit zijn systemen die kunnen communiceren via taal. Daarbij wordt [rm]natural language processing gebruikt, waarbij het systeem gesproken woord begrijpt. De systemen werken bijvoorbeeld met stemherkenning of analyseren en begrijpen geschreven tekst. Toepassingen zijn bijvoorbeeld slimme digitale assistenten en zelfrijdende auto’s. Voorbeelden van slimme assistenten zijn Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Google Assistant.

Met AI kun je ingewikkelde modellen en algoritmes bouwen, waarmee je kunt voorspellen, zogenaamde predictive analytics. Daarmee kun je bijvoorbeeld voorspellen hoe klanten reageren op marketingactiviteiten. De mate waarin organisaties in staat zijn data om te zetten in klantinzichten, zal steeds belangrijker worden voor hun concurrentiepositie. De combinatie van technologie om dit te doen, wordt ook wel insights engine genoemd. Een insights engine kan natuurlijke taal begrijpen, alle relevante data uit de systemen halen en levert niet alleen op wat er direct wordt gevraagd, maar ook andere relevante inzichten. De inzichten kunnen bijvoorbeeld worden toegepast in geautomatiseerde campagnes, dynamische advertenties die zich aanpassen aan iemands zoekgedrag en personalisatie van wat klanten zien op websites of apps.

Ook wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor virtual customer assistants (VCA’s), of chatbots, die met klanten kunnen communiceren in het kader van klantenservice.  

Artificial intelligence en conversational systems zijn belangrijk binnen alle aan marketing gerelateerde digitale bedrijfsprocessen: market sensing, productrealisatie, klantacquisitie, orderafhandeling en customer relationship management.
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    Marjolein Visser RM
    ​

    Archieven

    September 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020

    Categorieën

    Alles
    Artificial Intelligence
    Augmented Reality
    Big Data
    Biohacking
    Chatbots
    Cocreatie
    Content
    Conversational Systems
    Crowdsourcing
    Customer Insights
    Customer Relationship Management
    Dienstenkwaliteit
    Dienstenontwerp
    Digitale Strategie
    Digitalisering Van Diensten
    Internationaal Ondernemen
    Internet Of Things
    Klantenwerving
    Klantrelaties
    Klantwaarde
    Marketingcommunicatie
    Market Sensing
    Marktonderzoek
    MKB
    Online Branding
    Orderafhandeling
    Productrealisatie
    Robots
    Social Media
    Subsidie
    Trends
    Virtual Reality
    Webcare

Home
Filosofie
Cases
Blog
Over ons
© 2021, MarketWise 
  • Home
  • Filosofie
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Contact
  • Over ons