MarketWise
  • Home
  • Filosofie
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Contact

Dienstenmarketing Blogs

Nieuwsgierig hoe jouw klanten kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening?

7/28/2020

0 Reacties

 
Picture
Dit is deel II van een serie blogs over digitale marketingstrategie. Digitale marketing ondersteunt vijf bedrijfsprocessen:
  1. market sensing
  2. productrealisatie
  3. klantacquisitie
  4. orderafhandeling
  5. customer relationship management.
Pluk jij al het laaghangende fruit?

Productrealisatie kan bij dienstverleners volledig online verlopen, bijvoorbeeld bij een bank of online boekingssite, of vooral fysieke handelingen betreffen, zoals bij een zorgorganisatie. In beide gevallen kunnen websites en apps worden ingezet ter ondersteuning van het dienstverleningsproces.  Klanten kunnen helpen bij:
  • het ontwikkelen, beoordelen en kiezen van ideeën voor nieuwe diensten
  • het ontwikkelen van de gekozen ideeën tot een concreet product
  • het realiseren van de dienstverlening: de dienstverlening aan de klant ter beschikking stellen en uitvoeren
  • het verbeteren van diensten.

Voor het ontwikkelen van nieuwe diensten wordt bijvoorbeeld vaak crowdsourcing ingezet.  Daarbij zet een organisatie de internetcommunity actief in om te komen tot nieuwe ideeën voor producten.  Zo schreef de gemeente Apeldoorn bijvoorbeeld een wedstrijd uit voor ideeën over een virtuele energiecentrale.
Picture
Crowdsourcing door de gemeente Apeldoorn
Daarnaast kunnen internetgebruikers of klanten worden ingezet bij het ontwikkelen van een idee tot een concreet product. Heb je wel eens gebruik gemaakt van een bèta-versie van software? Dan heb je daar praktijkervaring mee.

"De crowd" kan ook helpen het dienstverleningsproces daadwerkelijk te realiseren. Wat zouden beoordelingssites als Zoover of TheFork (het vroegere Iens) zijn zonder de 'user generated content' van internetgebruikers?  Ook klanten die via online communities of sociale netwerken anderen helpen met het oplossen van problemen (social care) zijn een mooi voorbeeld. 

Tijdens het dienstverleningsproces leidt directe feedback van gebruikers tot een sneller proces van kwaliteitsverbetering en productvernieuwing. Stuurt jouw organisatie bijvoorbeeld na het afronden van een dienstverleningsproces meteen een bericht aan klanten om hen te vragen of ze tevreden zijn? En krijgen de medewerkers automatisch een seintje als een klant minder tevreden is, zodat ze contact kunnen opnemen? Dat kan snel en het kost niets.  Snelheid, lage kosten en gemak zijn voor dienstverlenende organisaties een belangrijk pluspunt van online marketing.
Lees meer over het plukken van laaghangend fruit in:
  • Pluk jij bij digitale marketing al het laaghangende fruit?​​
  • Welke methoden voor online branding en online klantenwerving leveren voor jou een maximum resultaat?
  • Heeft jouw organisatie de behandeling van online aanvragen en reserveringen of boekingen goed in de vingers?
  • Weet jij hoe je de drie methoden om klantwaarde te maximaliseren inzet in jouw dienstenorganisatie?​
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Auteur

    Marjolein Visser RM
    ​

    Archieven

    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020

    Categorieën

    Alles
    Cocreatie
    Content
    Crowdsourcing
    Customer Insights
    Dienstenkwaliteit
    Dienstenontwerp
    Digitale Strategie
    Klantenwerving
    Klantrelaties
    Marketingcommunicatie
    Market Sensing
    Marktonderzoek
    Online Branding
    Productrealisatie
    Social Media
    Webcare

Home
Filosofie
Cases
Blog
Over ons
© 2020, MarketWise 
  • Home
  • Filosofie
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Contact