Blog
Dienstenmarketing
Dienstenmarketing
Welke methoden voor online branding en online klantenwerving leveren voor jou het beste resultaat?8/8/2020 Dit is deel III uit een serie artikelen over Digitale Marketingstrategie. Online marketingcommunicatie is onmisbaar voor het werven van nieuwe klanten. Een van de grote pluspunten van marketingcommunicatie via internet is dat de resultaten van online campagnes goed te meten zijn, wat snelle bijsturing mogelijk maakt. Daarnaast kan de organisatie precies uitrekenen welke online communicatieactiviteiten meer en welke minder winstgevend zijn. Maar daarvoor moet je wel je digital analytics op orde hebben. Een effectieve online marketingcommunicatiestrategie begint bij het vinden van de juiste doelgroep. Je kunt communicatiedoelgroepen online op drie manieren vinden en benaderen:
Een tweede vereiste is je marketingcommunicatiedoelstelling duidelijk (SMART) en trapsgewijs formuleren. Daarvoor kun je het BAIA-model gebruiken. De stappen zijn:
In de afbeelding is het BAIA-model toegepast voor een social mediacampagne die de doelgroep van een IT-dienstverlener via een serie blogs naar de website moet leiden. Online marketing speelt niet alleen een belangrijke rol voor klantacquisitie, maar ook voor het opbouwen van het merk. In het onderstaande schema kun je zien welk type online marketingcommunicatie het meest effectief is in welke situatie. Een plus of dubbele plus is gunstig, een min of dubbele min is ongunstig. Social media advertising is bijvoorbeeld een goede keuze voor online branding, het is niet al te arbeidsintensief, maar neemt wel een aardige hap uit je budget. E-mailmarketing scoort positief over de hele linie, een reden waarom de meeste organisaties veel investeren in het verkrijgen van de mailadressen van potentiële klanten. ![]() Bron: Basisboek Online Marketing, 2021. In de praktijk blijken lang niet alle organisaties de potentiële klant stapsgewijs tot een gewenste actie te verleiden en daarbij meetbare doelstellingen te formuleren, zodat waar nodig bijgestuurd kunnen worden. Het gevolg is dat er soms veel geld en tijd wordt gestoken in tactieken die weinig opleveren. Wil je ondersteuning bij het formuleren van je marketingcommunicatieplannen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Lees meer over het plukken van laaghangend fruit in:
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurMarjolein Visser RM Archieven
September 2021
Categorieën
All
|