Blog
Dienstenmarketing
Dienstenmarketing
Weet jij hoe je de drie methoden om klantwaarde te maximaliseren inzet in jouw dienstenorganisatie?10/30/2020 Dit is deel V uit een serie blogs over digitale marketingstrategie. Digitale marketing ondersteunt vijf bedrijfsprocessen:
Voor digitaal customer relationship management gebruiken organisaties een diversiteit aan online kanalen als social media, nieuwsbrieven, persoonlijke pagina’s en e- mail. Zo stimuleren ze klantentrouw en kunnen ze maatwerkservice verlenen, individuele aanbiedingen doen en meer inkomsten genereren. Het bevorderen van klantloyaliteit staat centraal. Doordat alle data van de klanten die online worden verzameld rechtstreeks in de database kunnen worden opgenomen, zijn de resultaten van de inspanningen direct meetbaar en kan heel snel worden gereageerd op de activiteiten van de klant. Naast het bevorderen van klantloyaliteit, zijn er drie manieren om klantwaarde te vergroten.
Het is relevant om de opbrengsten en kosten van verschillende groepen klanten met elkaar te vergelijken. Hebben bijvoorbeeld klanten die via de webshop kopen gemiddeld een ander customer lifetime value dan klanten die bij de fysieke lokatie kopen? Kun je klanten met een hoge customer lifetime value op basis van hun profiel of gedrag onderscheiden van andere groepen? En zo ja, welke relatiemarketingactiviteiten kun je inzetten om de klantwaarde verder te verhogen? Verhogen van de opbrengst per klant Een paar praktische mogelijkheden voor het verhogen van de klantopbrengst zijn:
Verlagen van de klantkosten Enkele opties voor het verlagen van de klantkosten zijn:
Ten slotte kan het klantrendement worden verbeterd door het verminderen van het aantal ‘verliesgevende’ klanten, bijvoorbeeld door prijsverhogingen door te voeren of bewust afscheid te nemen van klanten. Lees meer over het plukken van laaghangend fruit in:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
AuteurMarjolein Visser RM Archieven
September 2021
Categorieën
All
|